carola-jansen.reismee.nl

Dag 4 South Namibia

Na een hele goede nacht in het hotel werden we rond 06:00 wakker, het ontbijt was om 07:00 en om 08:00 hadden we weer een activiteit. We gingen douchen en kleedde ons aan, daarna de tassen gepakt want we moesten na ontbijt meteen uitchecken. Het ontbijt was een buffet en zag er erg goed uit, na toast met verse salade/kaas/vlees/flensjes met honing en yoghurt met fruit zaten we super vol. We haalde onze tassen uit de kamer en liepen naar de receptie om uit te checken. Daarna deden we de boottour met onze groep, alleen Antony deed niet mee omdat hij al Pinguens gezien had in Zuid Afrika. Deze tocht was optioneel, dus hier moest je voor kiezen of je mee ging en als je wilde meedoen dan moest je er extra voor betalen. We werden door Manfred naar de boot/catamaran gebracht en namen plaats op de boot, er was een man die de boot bestuurde en een man die de gids was. Alleen wij 5 deden deze tour bij deze man. Hij vertelde veel informatie over het leven op zee, en onderweg zagen we sunfish en dolfijnen (ze zwommen langs de boot, was erg leuk!) uiteindelijk kwamen we bij de pinguens, ze leefde op een klein eilandje met 2 onbewoonde huizen, het waren er veel en was mooi om ze te zien in hun leefgebied. Het was ook erg fijn om op een boot te zijn, lekker de wind door je haren, meegaan op de golven, heerlijk! Na de boottour stond Antony ons al op te wachten bij de haven en stond ook de wagen van de safari al klaar. Alles was al ingepakt, wat een service! De omgeving (Succulent Karoo) waardoor we vandaag reden was erg droog, regen valt eigenlijk alleen in de winterperiode, je vind hier meer dan 5000 verschillende plantsoorten! We reden door naar Gost Town Kolmanskop een stadje in de woestijn wat werd gebouwd in 1920 omdat hier diamanten werden gevonden, dit was maar voor een paar jaar omdat daarna verderop grotere werden gevonden en iedereen het stadje verliet. De stad is nu overgenomen door de woestijn en daarom heet het stadje ook Gost Town. De stad werd gesticht door de Duitsers en veel spullen werden dan ook binnengebracht vanuit Duitsland, architectuur is ook met Duitse invloeden, na een aantal jaar kwamen er ook Namibische mensen in loondienst werken. De meeste gebouwen in deze stad stonden nog wel overeind, maar je ziet erg veel zand tegen/in de gebouwen, sommige zijn kapot/glas van de ramen gebroken. De gids vertelde waar de gebouwen voor bedoeld/gebruikt werden, en vertelde over het leven in die tijd. Soms werden diamanten ook gesmokkeld door degene die ze vonden, en als dat gedacht werd dan werd die persoon onderzocht door de arts van het stadje! Het was erg interessant om door het stadje te lopen en je kreeg hier ook vrije tijd voor, je moest wel opletten voor slangen, want die konden wel eens verstopt zitten in de huizen. Het was erg indrukwekkend om te zien! Na de eigen tijd kregen we onze lunch daar, maar het is maar open tot 13:00 dus we moesten opschieten. Na Kolmanskop reden we door naar Diaz point, dit is een plek waar vroeger een Portuguese ontdekkingsreiziger/mariner een nieuw stuk land ontdekte en hier een kruis plaatste. De marinier heette Bartholomew Diaz en daarom heet het Diaz point. Toen we daar kwamen zagen we een kapotte brug die de point met het land verbond maar dit is weggevaagd door de zee, vandaar dat we over de stenen moesten lopen om bij het punt te komen. Je had vanaf het punt goed zicht op de zee, de rotsblokken in de zee en de dieren. Ik vond het een mooie plek! Daarna reden we terug naar stadje Lüderitz voor boodschappen, en wat vrije tijd! En wilde we het kerkje bezoeken, maar die was helaas gesloten, we hadden wel mooi uitzicht want de kerk staat op de berg en je had uitzicht op de zee en het stadje. Na de boodschappen gingen we de wilde paarden die in de woestijn leven bekijken, rond deze tijd zouden ze in de buurt zijn van de waterbron. De waterbron is vlakbij het viewpoint, en is aangelegd door mensen speciaal voor de dieren zodat ze kunnen overleven, zoals ik al zei is deze omgeving erg droog. De paarden die hier leven zijn nog vanuit de oorlogtijd, en als bijv de soldaat of persoon die op het paard rijd is overleden/verongelukt dan gaat het paard de woestijn in en probeerd daar te overleven. De paarden waren ver weg, maar waren wel te zien met verrekijker! Na de wilde paarden reden we naar Klein Aus waar we deze nacht verblijven, de camping heet Desert Horse Campsite. Toen we hier aankwamen begonnen we met de tenten opzetten, en gingen we naar zonsondergang kijken. We moesten wel een flink stuk lopen en Mustapha was niet helemaal zeker welke berg we het beste konden bekijken. De bergen grote rotsstenen dus ook niet zo makkelijk te beklimmen. Toen we de top van de eerste berg bereikt hadden twijfelde Mustapha of dit wel de goede berg was, hij zou zelf bij de tweede berg gaan kijken of het uitzicht vanuit hier mooier was! Hij komt uit Zwitserland en is hiking gewend maar we maakte ons toch wel een beetje zorgen om hem, tussendoor floot Anthony naar hem om te informeren of het goed ging en als dat was floot hij terug, gelukkig was dit het geval! Uiteindelijk net voordat de zon onder ging was hij weer terug bij ons en vertelde dat er achter die berg nog een berg was dus het maakte niet zoveel uit. Na de zonsondergang koelde het flink af waardoor we terug naar ons kamp gingen. Daar was Manfred bezig met ons diner, maar omdat we nog tijd hadden sprongen we eerst even onder de douche. Het diner wat we kregen was pasta, smaakte erg goed! Na het diner afwassen en konden we als afsluiting marsmellos eten die we in de winkel zelf gekocht hadden, met een biertje erbij was dit een perfecte afsluiter van deze dag, het was ondertussen ook alweer 22:45 dus een mooie tijd om naar bed te gaan!