carola-jansen.reismee.nl

Graduation

Vandaag was het graduation van de meiden Walu en Koko. We hadden die nacht gevraagd hoelaat we daarheen gingen en dat bleek al rond 08:00 te zijn dus de wekker ging om 06:00 iedereen moest namelijk douchen en zich klaarmaken voor deze speciale dag. De kleding die we op maat hadden gemaakt deden we die dag aan. Dus na het douchen deed ik eerst gewone kleding aan omdat ik de was nog moest doen, morgen is namelijk mijn laatste dag en vertrek ik ook. Ik had het in stapels gelegd zodat ik het gedurende de dag kon doen, dit ging prima! Ik laat het gewoon wat langer weken en de vlekken echt wassen (daardoor hoef ik ook minder lang met dat wasmiddel te werken, en heb ik minder kans op wondjes) de meiden waren beetje in stress, ze moesten er ook op tijd zijn, dus voor ons. De familie was heel relax, en stonden om 08:00 niet klaar, dus deden wij ook rustig aan. Ik had de vlechten nog in die Loveness vrijdag had gemaakt, dus dan zou ik mooie krullen hebben. Het was wel een heel werk omdat het best dunne vlechtjes waren. Maar het zag er erg gaaf uit, buiten nog wat foto's gemaakt. En omstreeks 09:00 liepen we richting de school. De familie van Koko was er al, en die zaten op de eerste rij. Marloes en ik werden ook uitgenodigd om op de eerste rij te zitten, ik vond dat eigenlijk weer niet prettig net als bij de bruiloft, maar Mama Christine stond erop, dus dat maar gedaan. De graduation was erg speciaal om te zien met veel optredens van genodigde gasten met djembes en dansers en danseressen. Maar ook de studenten deden een gedicht (samen en beetje rappend) of een dans of een lied. Het was erg afwisselend. Onze meiden Koko en Walu deden het volgende: Koko deed een gedicht met een ander meisje, en Walu deed dans met 3 anderen, en een gedicht met een ander meisje, en met 2 anderen nog het nummer Hallelujah a capella. Het was de graduation van grade 7 en 1 dus er waren ook hele kleintjes, dit maakte het best bijzonder om te zien. Het was de eerste keer dat het georganiseerd werd, maar was mooi en speciaal. Er was een belangrijke man uitgenodigd (man of uner/honor) die was met zijn metgezellen later, dat was wel jammer. Het was ook een erg koude dag, dus dat was heel jammer (de jurken waren meer gericht op goed weer) dus flink kippevel gehad. Toen die beste man er was, las hij een woordje voor (dit ging over hoe belangrijk onderwijs is en God werd ook veel genoemd, dit was trouwens bij alle lezingen) daarna werd begonnen bij grade 1 en werden certificaten uitgereikt en foto's gemaakt. De kinderen kregen meteen daarna ook een kado van de ouders, en liepen daarna naar hun plek. Na grade 1 was grade 7 aan de beurt, dat waren er een stuk meer dus hier waren ze iets langer mee bezig, hun kregen ook het certificaat en kado vd ouders. Bij de foto's van Walu en Koko gingen beide met Thelma en Cassandra samen op de foto (de reden weet ik niet, maar dat zullen ze samen hebben afgesproken) na de uitreikingen kregen de leerlingen die in een bepaald vak of richting het beste gescoord had een extra certificaat vanwege bovenstaande reden. Daarna heb ik van de familie nog wat foto's gemaakt samen met de meiden, en ook met ons. De meiden zouden eigenlijk met de klas gaan uiteten als afsluiting, maar dat ging niet door vanwege te weinig geld voor iedereen. Rond 13:00 uur waren we thuis en kregen we onze lunch. De rest vd dag had ik de was gedaan met de hulp van Martha (hulp) en nog wat dingen bekeken voor mijn 3 weken reis, ook had ik met Luuk gebeld, wat wel fijn was na de afsluiting van mijn eerste project. Daarna nog lekker wat gewandeld, tas al beetje ingepakt, en rond etenstijd naar thuis gebeld. Toen mijn vader de telefoon opnam was hij vrij verrast, hij zei dat hij de blog aan het lezen was dus dat hij daarom zo dicht in de buurt van de telefoon was. Het was erg fijn om ze even te spreken! Die avond zijn Marloes en ik uitgegaan als afsluiting en heb ik voor de eerste keer echt bierpong gedaan, alleen tegen Marloes wat best lang duurde (Marloes had het wel al vaker gedaan) ze had die ronde gewonnen, ik had er nog 3 staan, dus ik was ook vrij goed bezig! Na die wedstrijd gingen we mengen met twee mannen, Sander NL en Pablo uit Amerika geloof ik, in deze wedstrijd won ons team (ik was samen met Pablo! Na een spannende eindstrijd waarbij we beide punten scoorde en dan moet het schijnbaar opnieuw tot het ene team gescoord heeft en het andere niet. Marloes en Sander hadden nog 2 bekers staan toen we uit gooide :) en scoorde daarna dus niet meer. Met een 1-1 eindstand hadden we het goed afgesloten. Daarna besloten we om naar de andere lokale bar te gaan, hier waren we al eens geweest en dat was een leuke plek. Veel mannen waren een voetbalwedstrijd aan het kijken, en anderen waren aan het poolen. De vrouwen aan het dansen of buurten. Wij bestelden een drankje, dansten wat en kwamen toen in contact met andere vrijwilligers die vrijwilligerswerk deden in Lusaka (de hoofdstad van Zambia) de twee personen die we van die groep spraken waren een vrouw en man uit Duitsland, ze verbleven ongeveer een jaar in Zambia voor vrijwilligerswerk. De man was er geloof ik iets eerder als de vrouw. Maar als je een landgenoot tegenkomt dan is dat wel heel fijn. Tussendoor kwam er een Afrikaanse man uit Lusaka naar Marloes gelopen en begon een gesprekje aan te gaan, maar ze had er eigenlijk geen zin in dus nam ik het gesprek over (hij was duidelijk meer geinteresseerd in Marloes dus ik dacht effe een kort gesprekje en dan zijn we daar wel vanaf) Helaas was dat niet het geval, hij bleef maar praten/vragen of Marloes niet nog even met hem kon buurten enz. Toen hij door had dat dat niet ging gebeuren, begon hij om mijn gegevens te vragen. Ik was daar natuurlijk ook niet van gediend dus gaf netjes aan dat hij dat niet kreeg, dat ik een vriend had en dergelijke. Maar hij bleef opdringerig, toen kwamen twee vrienden van hem en daar gaf ik de situatie aan door, die begrepen het gelukkig wel, en probeerde hun vriend mee naar hun te krijgen, hij protesteerde en ik zei dat het leuk was om hem te leren kennen maar dat hij nu beter mee kon gaan naar zijn vrienden. Tussentijds keek Marloes nog om of ze me moest komen redden maar ik gaf aan dat het beter was van niet, anders kwam zij er ook niet van af.. Na nog wat gezellig gesproken te hebben met de Duitsers was het alweer bijna 23:00 en moesten we thuis zijn, nog even gauw naar de ijssalon maar die was helaas dicht, vanwege de tijd gauw de taxi naar huis genomen omdat we eigenlijk voor 23:00 thuis moeten zijn. Als afsluiter hebben we toen tosti's gebakken en een paar chocoladekoekjes genomen. Het was zeker een mooie afsluiter! Morgen helaas gaan, maar nieuw hoofdstuk waar ik ook weer zin in heb!

Reacties

Reacties

Kevin, Lieke, Lia, Elle - team VW

Klinkt als een mooie afsluiting Carola! Heel veel plezier in Namibië en daarna in Zimbabwe :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active