carola-jansen.reismee.nl

CHOBE TRIP

Vandaag gingen we naar Botswana voor de Chobe trip, dit is een soort safari door het Nationaal Park en dat park heet ook Chobe. We werden om 7:00 al opgehaald door de vaste Chauffeur van Sunbird, en andere vrijwilligers zaten al in het busje. Je kon bij de Chobe trip kiezen uit een dagtrip op er ook de nacht verblijven, wij hebben voor de dagtrip gekozen omdat we morgenochtend met de familie naar de kerk zouden gaan, de andere vrijwilligers verbleven de nacht ook daar dus we waren met tweeen die de dagtrip deden. We kwamen bij de oversteek waarbij we een stempel moesten halen om Botswana in te mogen, en een stempel om Zambia uit te gaan. Bij de oversteek waar we waren kon je 4 landen zien, namelijk Zambia/Botswana/Zimbabwe/Namibië. Wat best wel indrukwekkend was. Daarna werden we opgehaald door medewerkers van Big Sam, dat was de organisatie waarbij we de Chobe trip hadden. Nadat we aangekomen waren bij het resort waar ook de trip was, mochten we beginnen met de boot trip dit was een soort rivier die tussen Zambia en Zimbabwe. De man vertelde dat vroeger toen het ontdekt werd er vlaggen werden geplaatst op land zodat het dan bij het land van dat persoon hoorde. Daarna kwam er iemand anders en werd een andere vlag geplaatst, uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen het eerlijk te verdelen met de rivier ertussen. We hadden een priveboot omdat we maar met 2en en de chauffeur waren. Maar zo konden wel al onze vragen stellen. Het was erg leuk om te zien op het water, we hebben verschillende dieren gezien en konden ook best wel dichtbij komen. Bij sommige dieren niet zoals de Hippos, die kunnen gevaarlijk reageren. We hebben niet de volledige big 5 kunnen zien, maar wel veel olifanten, die zwommen ook van het ene eiland naar het andere wat heel leuk was om te zien! Ook hebben we antilope/nijlpaard/zebra/impala/buffel/krokodil (van erg dichtbij) veel vogelsoorten. Fotos staan op mijn camera, dus die kan ik vanuit hier niet delen op de blog. Het was ook heerlijk om lekker een stuk hard te gaan met die boot, lekker met je losse haren en zwaaien naar andere mensen in boten die we voorbij gingen. Na de boottocht gingen we naar lunch, waarbij we de bestelling vantevoren al hadden doorgegeven. We hadden voor een kipburger en Hawaii pizza besteld die we wilde delen om beide te proeven. Zo gezegd zo gedaan, en het smaakte heerlijk! Daarna hadden we dezelfde chauffeur voor de game drive (dit was in een Jeep op het land) en hier zagen we ook ongeveer dezelfde dieren, maar we konden ook hier vrij dichtbij komen wat ook erg gaaf was. We zagen hier ook de giraffe/pumba (varkentje) /apen, dit was ook erg mooi! Vanwege de droogte konden de dieren zich niet echt verbergen waardoor we ze goed konden zien. Ze probeerde wel in de schaduw te staan omdat het zo warm was. We zagen helaas geen hyenas en de leeuw, dat was wel jammer. Na de Chobe trip werden we weer naar de oversteek gebracht waarna Lazarus ons daar weer oppikte. Hij was daar de gehele dag blijven wachten, daar stonden we wel van te kijken. Hij reed met ons naar de grensovergang en daar moest ik opnieuw geld betalen voor het visum om terug naar Zambia te gaan, hij nam onze paspoorten mee en regelde het daar voor ons. Toen we vroegen waarom we hier niet zelf hoefden te doen gaf hij aan dat ze hem kenden en dat het dan sneller geregeld was. Het was in ieder geval heel gaaf om mee te maken. Bij het gastgezin hadden we een rustig avondje, en na het eten gingen we op tijd naar onze kamer

Anne

Gave trip