carola-jansen.reismee.nl

Nieuwe klas

Vandaag mocht ik lesgeven aan leerlingen met de leeftijd 5-6 jaar, in deze klas zitten ongeveer 12 leerlingen. Ik begon met mezelf voorstellen, en vroeg de namen van de leerlingen. Dit viel nog best wel tegen omdat het veel Afrikaanse namen waren, een paar waren Anna, Elizabeth, en Simon, dit ging nog wel. Ik begon de echte les met wiskunde (aftrekken) dit viel best tegen. Ik probeerde het te verduidelijken met plaatjes en een streep te zetten tussen de plaatjes die eraf moesten. Er waren leerlingen die het redelijk snel doorhadden maar er waren er ook een paar die zich er niet toe konden zetten. Dus dit duurde erg lang wat ook meer onrust gaf bij de leerlingen die sneller waren. Daarna een les gegeven over Engels dat ging over inhoud namelijk combi van a few, a little en dan eten waren, hier hadden sommige van de leerlingen ook wel wat extra uitleg bij nodig dus deed ik het uiteindelijk klassikaal. Onrust nam daarna ook weer toe maar vaak kwam extra onrust ook doordat ze honger/dorst hadden of een gum nodig hadden en die had een andere leerling dan verstopt of dergelijke. Toen was het lunchpauze en ik ging toen naar huis vanwege het regelen van de activiteiten bij het vrijwilligershuis. De lunch bestond weer uit een warme maaltijd en daarna sprong ik op mijn fiets naar het vrijwilligershuis. Hier ontmoette ik Jose (ook een Nederlandse die net gepensioneerd was als lerares) ze gaf ook les op een basisschool en dat viel haar tegen omdat de groep die ze moest lesgeven uit 60 leerlingen bestond. Daar schrok ik wel even van, dan heb ik het nog niet zo slecht bij mijn school. Nadat ik de activiteiten had doorgenomen met Rebecca en nog lekker gezongen met een vrijwilliger die een kleine gitaar bij zich had. Was erg gezellig! Toen ik terug bij het gastgezin was hadden we die avond lekker met de bal gevoetbalt op de binnenplaats met de kleine kinderen, nadat ik me ingesmeerd had met deet want er zitten erg veel muggen hier als het donker wordt. Maar ik vind het 's avonds echt te warm in het huis, om binnen te zitten. Ik zal nog iets vertellen over hoe de familie en het huis, en er later nog wat fotos van op de blog zetten. Je hebt in deze familie Mama Christine en haar twee dochters wonen tijdelijk bij haar, de ene is Thelma en ze woont tijdelijk met haar man en dochter Koko 13 jaar en zoon Kohza 3 jaar bij hun omdat ze voor een huis aan het kijken zijn. Ze is altijd thuis omdat ze 90 dagen verlof heeft (als mensen 4 jaar aan een stuk werken hebben ze recht op 90 dagen verlof achter elkaar, ze begint in November weer met werken) de andere dochter heet Cassandra en ze is alleenstaand maar heeft 3 kinderen (een zoon waarvan ik zijn naam niet weet en die heb ik niet gezien, leert op de University) een dochter Walou 12 jaar en zoon Tummy 5 jaar, hij is gehandicapt. Ze wonen slechts tijdelijk bij Mama Christine, en zijn hier vanwege het goede weer. Walou heeft namelijk astma en dan is de andere plaats waar ze wonen niet goed voor haar. Walou zit dus op twee scholen, en dat gaat goed! Hun huis is simpel met een keukentje met kastjes en een kookplaat, daarna heb je aan de huiskamer een soort bijkeuken waar 3 diepvriezen staan en een koelkast, en een water dispenser waar koel water uit komt. Hier maken we erg veel gebruik van. Dan komt de woonkamer met een grote mat in het midden, twee bankstellen tegen de zijkant en twee grote zitstoelen, hier wordt niet super veel gebruik van gemaakt, af en toe gaat er iemand op de stoelen/bank zitten. Vanuit de woonkamer heb je nog een deur naar buiten, vanuit die deur kom je uit op de veranda. Als je de andere deur neemt krijg je de gang met aan de rechterkant eerste deur de slaap/woonkamer van het gezin van Thelma Dan een volgende kamer waar Mama Christine en het gezin van Cassandra slaapt. Op het einde van de gang onze kamer met twee bedden en een nachtkastje en een bergingskast met hangers en plankjes. Daarna aansluitend vanuit onze kamer aan de linkerkant van de gang toilet. De deur erlangs is de badkamer met een bad, en een douchekop erop, en een wastafel. Na deze deur is er nog een deur voor opslag en de deur daarna is de keuken weer. Het is echt een groot huis! Wel fijn zoveel ruimte!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active