carola-jansen.reismee.nl

Dag 3 South Namibia

Vandaag waren we eerder uit bed gegaan om de zonsopgang te zien op dezelfde berg waar we gisteren de zonsondergang gezien hebben, dit was rond 04:45. De mannen Mustapha en Antony waren net iets eerder op als ons waardoor ze al bijna boven waren nadat we aan de klim begonnen, je zag de zon achter de bergen omhoog komen (ook voordat je de zo'n zag was het al mooi omdat je de stralen al zag) het was genieten/foto's maken/wakker worden, het was heerlijk! Nadat de zon op was stond er als ontbijt thee/koffie en koekjes klaar omdat we meteen doorgingen naar de Fish River Canyon, dit was ook een prachtig gezicht als de zon net op is. Er waren twee uit kijk plaatsen en we begonnen onderaan waarna we uitleg kregen van de gids en we mochten zelf naar boven lopen/de tijd nemen voor foto's e.d. De Fish River Canyon is de tweede grootste van de wereld op de Grand Canyon na, je ziet grote rotsblokken en diepe ravijnen wat door water erosie en door aardverschuivingen meer dan 500 jaar geleden zo is ontstaan. De Canyon is 160 km lang, 27 km breed, en het diepste punt is 550 meter. Maar dat punt hebben we niet gezien omdat het niet in ons gezichtsveld was, maar het was adembenemend mooi en het was was al erg diep vanuit de punten die wij bekeken hadden. Onderweg naar boven zagen we nog een soort eekhoorn, die zichzelf aan het wassen was bij kleine stukjes water rondom de Canyon. De Canyon zelf zag er heel mooi uit, er liep een klein riviertje doorheen met weinig water vanwege het droge seizoen (we waren aan het dromen over hoe het eruit zou zien als er wel genoeg water was, dat zou er nog mooier uit zien, en dat we in een andere periode in het jaar hiervoor terug zouden komen, regenseizoen) boven aangekomen was er een plaats waar je kon zitten en van het uitzicht kon genieten! In de rotsen zagen we dieren namelijk een een varken/krokodil en... Maar we waren samen flink in overleg omdat we de dieren natuurlijk niet allemaal zagen, we hebben wel gelachen, het is een hele gezellige groep! We kregen ook alle tijd die we wilde, en na de Fish River Canyon reden we terug naar de camping om de tenten op te ruimen en aansluitend te genieten van een heerlijk ontbijt/brunch met verse salade en kaas/vlees e.d. Nadat we gegeten hadden zijn we doorgereden naar een dorpje aan de kust genaamd Lüderitz, we reden het dorpje rond en kregen uitleg van onze gids over waar we belangrijke dingen konden vinden omdat we hier de nacht zouden doorbrengen in een hotel genaamd Luderitz Nest Hotel **** nadat we bij het hotel waren aangekomen kregen we de kamers toebedeeld en ik deelde mijn kamer wederom met Loana, onze bagage zou 5 min later komen dus we liepen vast naar onze kamer. Het zag er erg mooi uit, twee bedden met uitzicht op de zee, een badkamer die de grootte heeft van de helft van onze kamer. Voor mijn gevoelens een erg luxe kamer, maar bedenk dat we twee nachten een tentje zijn gewend met een matrasje van 5 cm breed. De zee zag er zo goed uit dat er een paar wel een plons wilde wagen, waaronder ik (ik heb in deze groep namelijk de naam gekregen dat ik als eerste reageer als er een plaats is om te zwemmen) Janina en Julian wilde ook wel zwemmen, dus nadat ik de Amerikanen Alan en Amanda een berichtje had gestuurd over waar we die avond zouden eten, het was op advies van Marcus, omdat het zondag was bleek dit het enigste restaurant te zijn wat open was (Amanda en Alan waren namelijk ook aan het rondreizen in het zuiden en waren toevallig op dezelfde plek als wij, het avondeten was op eigen keus omdat we in een hotel verbleven dus konden we fijn samen gaan) Amanda reageerde dat het voor hun prima was dus Loana maakte de reservering telefonisch, we waren nu met een grote groep namelijk 8 personen. Nadat we dit geregeld hadden hebben we onze zwemkleding aangedaan om in de zee te gaan zwemmen (ze hadden ook een zwembad, maar als er een zee is ga je natuurlijk naar de zee) in het Hotel stond beschreven dat de zee 18 graden was en het zwembad 22 graden, Antony en Mustapha wilde niet zwemmen dus die waren al bij de zee om te relaxen, waarna wij kwamen. De zee voelde koud aan, maar als je er eenmaal helemaal in bent gaat het wel, langer dan 15 minuten hebben we ook niet in de zee gezwommen. Julian en Janina waren wat later dus die gingen er na ons in, ze gaven ook aan dat het koud was maar het was een fijne verkoeling! We hadden 19:00 met de Amerikanen afgesproken dus rond 17:30 toch maar gaan douchen want het was een stukje lopen en we wisten niet precies waar het was. Rond 18:30 was ongeveer iedereen zo ver en gingen we die kant op, Mustapha had een kaart van Lüderitz maar die was niet zo duidelijk dus na dat we toch verkeerd gelopen waren hadden we het restaurant toch gevonden. We waren miss 2 minuten te laat en Alan en Amanda waren al aanwezig. Nadat iedereen zichzelf had voorgesteld namen we plaats aan de tafel die voor ons gereserveerd was, ik zat met Alan en Amanda aan de hoek van de tafel, langs mij en daar tegenover Janina en Julian, en op de andere hoek Loana, Mustapha en Antony. Toen Julian en Janina aan Alan en Amanda vroegen van welke landen in Amerika ze waren begonnen ze te lachen, Amanda kwam uit Canada en Alan uit New Zealand. Dus het waren geen echte Amerikanen, ik stond best voor lul maar het beestje moet een naam hebben toch. Na nog wat verkeerde opmerkingen over wat we wanneer precies gedaan hadden of geslapen hadden, was het hek vd dam en kon ik niets meer goed zeggen. Sfeer was de gehele avond wel erg gezellig! En we spraken over echt vanalles, welke plaatsen mensen al bezocht hadden enz. Het eten was ook erg goed, omdat iedereen eigenlijk wel verschillende dingen wilde proeven hebben we wat dingen doorgegeven aan elkaar. Ik was de enigste met pizza maar heb ook vis en vlees van anderen geprobeerd. Na het eten (we waren de laatste groep die nog binnen zat) vroegen we toch maar de rekening en liepen naar buiten, we liepen met Alan en Amanda naar hun slaapplaats en nadat we afscheid namen zeiden we dat er misschien nog een kans was in de Soussesvlei omdat wij daar over twee dagen zouden zijn en hun gingen daar morgen naar toe. Onze groep maakte nog een ronde door het dorpje, waarbij we weer verkeerd liepen, niet goed op de kaart gekeken.. Maar uiteindelijk toch de goede weg gevonden, bij het hotel aangekomen rond 22:30 liepen Loana en ik naar onze kamer (we liepen ook een stuk voor de rest) om te gaan slapen. Toen werd er op de deur geklopt en dat was Mustapha om te vragen of we nog een laatste drankje mee deden in het Cafe gedeelte van het hotel. De rest zat allemaal al aan een aperatiefje, en dit drankje deelde we ook. Ik mocht proeven van het drankje van Julian en dit was zo vies, ik heb het in NL ook ooit geproeft maar weet niet meer hoe het heet, hier heette het Diamond Water. Dus na dit drankje rende ik meteen weg op zoek naar toilet maar er was geen algemeen toilet, om te blussen nam ik maar een pilsje. Het lukte de barvrouw niet om een normaal pilsje te tappen, ze deed het glas wel 3x opnieuw vol met bier.. beetje raar.. Na dit drankje gingen we, alleen Loana en Janina en ik waren er nog, toen we wilde afrekenen was het blijkbaar al betaald door Mustapha. Toen we op de kamer waren belde ik nog even met Luuk, waarna ik heerlijk in slaap viel, het bed was geweldig!